Kisah Viral

Loading... Apabila anak muda dan remaja semakin meningkat dewasa, mereka akan melalui fasa di mana akan tertarik kepada berlainan jantina dan seterusnya akan masuk... PELIK!! Orang Tua Benarkan Anak Perempuan Mereka Untuk Di “test” Sebelum Berkahwin
Loading...

Apabila anak muda dan remaja semakin meningkat dewasa, mereka akan melalui fasa di mana akan tertarik kepada berlainan jantina dan seterusnya akan masuk ke alam perkahwinan. Itulah dia antara fasa yang di lalui oleh kelompok hidup yang bergelar manusia. Namun begitu setiap orang mempunyai kepercayaan mereka sendiri untuk melalui fasa ini.

Ada yang mencari jodoh dengan cara berkenalan terlebih dahulu, bercinta bertahun-tahun dan mengenali hati budi masing-masing. Jika mereka merasakan serasi dan mahu untuk bersama sampai bila-bila maka mereka akan memaklumkan kepada orang tua masing-masing untuk menikah.

Ada pula yang tidak percaya dengan cinta jarak jauh dan tidak mahu untuk bercinta sebelum menikah, mereka lebih suka jika orang tua mereka untuk mencarikan jodoh buat kehidupan rumah tangga mereka.

Ada sesetengah kelompok manusia pula tinggal bersama sebelum menikah sehingga punya anak dan kehidupan seharian mereka bagaikan suami isteri namun tiada ikatan sah.Itulah dia antara cara yang pelik dan aneh yang di pilih oleh ramai orang untuk melanjutkan kelangsungan hidup dan zuriat.Ada yang berpegang pada agama, ada yang berpegang pada adat, ada pula yang berpegang pada kemahuan dan pilihan sendiri.

Begitu juga dengan satu etnik di satu perkampungan ini yang di kenali dengan Kreungs di mana kaum Kreungs ini mereka membenarkan anak perempuan mereka untuk bersama dan bermalam dengan mana-mana lelaki sebelum mereka menganjak lebih dewasa untuk menikah.

Bunyinya seperti agak janggal dan tidak manis untuk di lakukan orang, namun itulah yang di lakukan oleh orang tua mereka untuk masa depan anak-anak.

Mengikut laporan team national Geographic yang sempat membuat liputan tentang adat dan Kreungs ini, bagi mereka, hubungan intim antara sauami isteri adalah hal yang penting dan mereka percaya keserasian itu akan membuatkan mereka akan lebih gembira dan bahagia apabila menjadi suami isteri.

Oleh sebab itu, di perkampungan mereka, mereka membina seakan pndok kecil untuk anak perempuan mereka dan mana-mana lelaki yang mahu berkenalan, bersama dan bermesra dengan anak mereka pada waktu malam.Pondok itu juga di pangill dengan gobok cinta.

Kesan daripada cara mereka ini,mengikut rekod kaum Kreungs tidak pernah melalui kes penceraian dan juga rogol.Ini kerana mereka membenarkan anak mereka yang muda untuk menikah awal dan menikahi orang yang mereka suka dan serasi.

Loading...

Bacaan Popular Lain :

Shares